• 13 grudnia 2024

Ten artykuł jest częścią pięcioczęściowej serii ERA "Zrównoważony rozwój: Going Beyond Compliance. Część trzecia wyjaśnia istotne elementy udanego planu zrównoważonego rozwoju.

Zdecydowałeś się podjąć działania, które sprawią, że Twoja firma będzie bardziej zrównoważona. Gratulacje!

... Jakie kroki należy więc podjąć, aby to osiągnąć?

Odpowiedź na to pytanie jest jednym z najtrudniejszych zadań, z jakimi kiedykolwiek będziecie musieli się zmierzyć w ramach swoich obowiązków związanych z zarządzaniem środowiskiem. Wiele firm, dużych i małych, nie ma pojęcia, jak przekształcić abstrakcyjną ideę zrównoważonego rozwoju w konkretną rzeczywistość.

Teraz, gdy znacie już dziewięć podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju (dla przypomnienia zajrzyjcie do części drugiej tej serii), nadszedł czas, by urzeczywistnić te ideały.

Sekret zrównoważonych firm

Te firmy, którym udało się stworzyć udany plan zrównoważonego rozwoju, mają kilka wspólnych cech:

  • Ich plan jest dostosowany do ich potrzeb i celów
  • Wszystko mierzą i monitorują
  • Ich plany są realistyczne, a nie idealistyczne

Wiele firm starających się o zrównoważony rozwój ma nadzieję na gotowe rozwiązania w tym zakresie. Choć nie ma nic złego w opieraniu własnego planu zrównoważonego rozwoju na udanych studiach przypadku, każdy biznes jest inny. Mała firma może po prostu nie mieć takich zasobów, by wspierać wysiłki podejmowane przez globalnego producenta. Nie oznacza to jednak, że nie można osiągnąć równie zrównoważonego rozwoju.

Mierzenie i monitorowanie wszystkiego jest niezbędne. Skąd możesz wiedzieć, czy rzeczywiście robisz postępy, nie monitorując zużycia energii i ilości wytwarzanych odpadów? Zrównoważony rozwój jest trudny do zmierzenia, ponieważ nie ma standardowego sposobu na jego kwantyfikację. W następnej części tej serii zajmiemy się najlepszymi sposobami mierzenia i zarządzania zrównoważonym rozwojem Waszej firmy.

Dla każdej firmy zrównoważony rozwój wygląda inaczej. Do Was należy decyzja, jakie parametry będziecie mierzyć w zależności od Waszych celów. Niektóre z najbardziej powszechnych - i przydatnych - elementów do pomiaru to zużycie energii, ilość odpadów, emisja gazów cieplarnianych (GHG) oraz niebezpiecznych emisji do powietrza (HAPs).

Wreszcie, plan musi być realistyczny. Ogromne firmy, takie jak IKEA czy Walmart, przechodzą na odnawialne źródła energii jako część swoich planów zrównoważonego rozwoju, ale nie robią tego wszystkiego na raz. Firmy te przestawiają niektóre lokalizacje na energię słoneczną i wiatrową jedna po drugiej. Po prostu nie ma sensu obciążać finansowo firmy, aby przejść na 100% zrównoważony rozwój za jednym razem.

Innym świetnym przykładem jest ambitny plan zrównoważonego rozwoju firmy Proctor & Gamble. Firma planuje w 100% korzystać z energii odnawialnej i zredukować ilość odpadów produktowych do zera. Są to jednak cele długoterminowe. W roku 2020 P&G planuje zredukować ilość odpadów opakowaniowych o 20% i przekształcić fabryki tak, aby wykorzystywały 30% energii odnawialnej.

Twój plan zrównoważonego rozwoju może być tak ambitny, jak tylko zechcesz, upewnij się tylko, że masz osiągalne, wymierne cele i realistyczne ramy czasowe.

Konkretne działania, które możesz podjąć już dziś

Ustalenie, jakie kroki włączyć do własnego planu zrównoważonego rozwoju może być trudne. Oto kilka najbardziej przydatnych działań, które możesz podjąć już teraz lub uwzględnić w przyszłym harmonogramie, a które z pewnością pomogą Ci w osiągnięciu bardziej zrównoważonego rozwoju.

  • Zapytaj swoich dostawców, jakiego rodzaju działania na rzecz zrównoważonego rozwoju podjęli. Podjęte przez nich kroki będą miały duże znaczenie dla Twojego biznesu.
  • Jeśli sprzedajecie produkty innemu producentowi, zapytajcie go, jakie są jego wysiłki i oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jest to świetny sposób, aby uczynić swój biznes bardziej atrakcyjnym dla nich i zwiększyć swoją ogólną rentowność.
  • Pozbądź się jednorazowych sztućców i kubków w pokoju konferencyjnym i upewnij się, że w każdym biurze znajdują się pojemniki na surowce wtórne. (Choć wydaje się to niewielkim krokiem, międzynarodowi producenci już wprowadzili politykę "no waste" dla pracowników).
  • Przeprowadź własny audyt BHP lub skorzystaj z profesjonalnego audytu ekologicznego. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, skorzystanie z usług zewnętrznego specjalisty ds. ochrony środowiska może być pomocne w zidentyfikowaniu możliwości.
  • Stwórz program lub podręcznik edukacyjny dla pracowników, w którym określisz, w jaki sposób każdy pracownik jest odpowiedzialny za pomoc w osiągnięciu zrównoważonego rozwoju. Może to obejmować kursy doszkalające na temat właściwego stosowania farb lub znaki w jadalni proszące o recykling.
  • Zostań wolontariuszem lub partnerem programu ekologicznego. Dobrym sposobem na rozpoczęcie jest zebranie zespołu, który będzie usuwał śmieci z plaży lub sadził drzewa. Możesz nawet przekazać darowiznę na rzecz inicjatywy czystego powietrza. Nie musimy Ci chyba mówić, jaki to może być świetny PR.
  • Zaplanuj przegląd sprzętu, który produkuje najwięcej odpadów. Upewnij się, że wszystko działa z maksymalną wydajnością.
  • Zdobądź system zarządzania środowiskowego. Nadszedł czas, aby zacząć traktować swój wpływ na środowisko w taki sam sposób, jak swoje finanse. Istnieje wiele sposobów, aby to osiągnąć, ale większość firm obecnie wdraża lub programuje oprogramowanie do zarządzania środowiskiem.
  • Ekologiczna polityka zakupów. Jednym z najprostszych kroków jest branie zawsze pod uwagę wpływu zakupów na środowisko, a nie tylko tego, jak wpłyną one na wynik finansowy. Czasami wymaga to zmiany sposobu, w jaki dział finansowy myśli o zakupach.
  • Zacznij mierzyć ilość odpadów, zużycie energii i emisje. Musisz opracować podstawę dla swojego planu, jak również stworzyć punkty odniesienia.

Kontynuuj naukę zrównoważonego rozwoju, czytając część 4 serii ERA "Wyjście poza zgodność z przepisami": Metryki Twojego Planu Zrównoważonego Rozwoju.

Top