Jeśli korzystasz ze zbiorników do przechowywania, mieszania lub transportowania produktów i materiałów, wiesz jak skomplikowane może być mierzenie i zarządzanie emisjami do powietrza z każdego procesu załadunku. Każdy drobny szczegół dotyczący sposobu prowadzenia działalności może mieć wpływ na ilość emisji, które musisz raportować oraz na wymagania dotyczące pozwoleń. wymagania pozwolenia.
Kiedy płynny materiał jest pompowany do lub ze zbiornika, generuje to podstawową formę emisji dla zbiorników ropy naftowej i gazu:straty robocze. Ruch cieczy, w szczególności turbulencje powstałe w wyniku rozpryskiwania w lub z rur napełniających, tworzy opary unoszące się w powietrzu, które muszą być zarządzane.
Istnieją dwa główne rodzaje załadunku: załadunek rozpryskowy i załadunek zanurzony. W skrócie, ładowanie rozpryskowe pompuje ciecz do zbiornika z pozycji w zbiorniku powyżej poziomu cieczy, podczas gdy ładowanie zanurzeniowe ładuje zbiornik z rury napełniającej zanurzonej prawie na dnie zbiornika.
W zależności od tego, którego typu załadunku używasz, Twoje emisje będą się różnić. Znajomość różnicy jest niezbędna do dokładnego raportowania emisji.
Dlatego właśnie opracowaliśmy ten prosty artykuł dotyczący Ładowanie rozpryskowe a ładowaniem zanurzeniowym - czym są te metody, jakie są kluczowe różnice i jak każda z nich wpływa na raportowane emisje.
Załadunek rozpryskowy polega na napełnianiu zbiorników materiałem przez opuszczenie rury napełniającej tylko częściowo do docelowego zbiornika ładunkowego. Metoda ta jest znana jako metoda rozpryskowa, ponieważ płyny uwalniane przez rurę napełniającą powodują efekt rozprysku w momencie zderzenia ze zbiornikiem i/lub innymi materiałami w zbiorniku.
Znacznie zwiększone turbulencje i kontakt pary z cieczą powodują wyższy poziom wytwarzania i utraty pary. W rzeczywistości, jeśli turbulencje są wystarczająco duże, kropelki cieczy z twojego materiału będą zawarte w wydostających się oparach, co spowoduje większe emisje i zwiększone straty produktu.
Ładowanie zanurzeniowe ma miejsce wtedy, gdy zbiornik napełniany jest za pomocą przewodu, który jest prawie lub całkowicie zanurzony pod powierzchnią ładowanego materiału. Istnieją dwa rodzaje załadunku wgłębnego: metoda rury napełniającej oraz metoda załadunku dennego.
W metodzie rury napełniającej, podobnie jak w przypadku załadunku rozpryskowego, rura napełniająca jest opuszczana do zbiornika, przez który przepływa materiał. Jednak w przypadku załadunku zanurzonego rura napełniająca sięga prawie do dna zbiornika ładunkowego, aby zminimalizować rozpryskiwanie i opary powstające w wyniku turbulencji. W metodzie załadunku dennego rura napełniająca jest na stałe przymocowana do dna zbiornika ładunkowego, również w celu wyeliminowania rozprysków podczas załadunku materiałów.
Ponieważ zanurzona rura napełniająca znajduje się poniżej poziomu powierzchni cieczy, turbulencje cieczy są znacznie kontrolowane i powstaje mniejsza ilość oparów.
Istnieją dwa rodzaje załadunku zbiorników ładunkowych, z których oba mogą być realizowane jako załadunek rozpryskowy lub zanurzeniowy: Dedykowana Usługa Normalna (Dedicated Normal Service) oraz Usługa równoważenia oparów.
Kiedy przewoźnicy towarowi są czasami wyznaczani do transportu tylko jednego produktu do załadunku, praktyka ta znana jest jako dedykowana usługa normalna. Dedykowane zbiorniki ładunkowe z benzyną wracają do terminalu załadunkowego z powietrzem całkowicie lub częściowo nasyconym oparami z poprzedniego ładunku.
Te zbiorniki ładunkowe mogą być również ładowane przełącznikowo - Oznacza to, że ładowany produkt nielotny może być użyty do usunięcia ze zbiornika ładunkowego oparów z poprzedniego ładunku produktu lotnego. Jednak ładowanie zwrotne jest generalnie odradzane, a w niektórych przypadkach zakazane i karane grzywną, ponieważ może powodować, że zbiornik zawierający mniej palne materiały będzie zawierał wysoce palne opary. Może to często powodować większe zagrożenia dla bezpieczeństwa i środowiska, ponieważ przewoźnicy i pracownicy obsługi będą traktować zbiornik ładunkowy jako mniej palny i mniej ryzykowny, niż może być w rzeczywistości z chemicznego punktu widzenia.
W scenariuszu usługi bilansu oparów zbiornik ładunkowy (najczęściej ciężarówka) odbiera opary wypierane podczas rozładunku produktu w zakładach masowych lub na stacjach paliw. Wychwycone opary są następnie transportowane z powrotem do terminalu załadunkowego. W rezultacie zbiornik ładunkowy jest nasycony oparami organicznymi - oznacza to, że na początku każdego załadunku zanurzonego ciężarówki wystąpią większe straty załadunku w porównaniu z "normalną" usługą załadunku.
Zgodnie z AP-42, sekcja 5.2emisje z operacji załadunku można oszacować za pomocą poniższego obliczenia (z prawdopodobnym błędem ±30%):
Gdzie:LL = strata przy załadunku na 1000 galonów załadowanej cieczyS = współczynnik nasycenia związany z zastosowanym procesem (patrz poniżej)P = rzeczywiste ciśnienie pary załadowanej cieczy psiaM = masa cząsteczkowa oparów, funty na molT = temperatura załadowanej cieczy luzem ⁰R
Obliczanie emisji z załadunku wymaga uwzględnienia współczynnik nasycenia (S) reprezentującego ułamkowe zbliżenie wydalanej pary do stanu nasycenia. Współczynnik nasycenia, który należy zastosować, zależy od rodzaju stosowanego procesu załadunku i metody obsługi. Na przykład proces załadunku rozpryskowego wykonywany w ramach dedykowanej metody normalnej obsługi ma współczynnik S równy 1,45. Poniższa tabela AP-42 zawiera szczegółowe informacje na temat współczynników S, które należy stosować dla produktów naftowych:
Należy zauważyć, że AP-42 wymienia również inne tabele dotyczące współczynników S dla statków morskich i innych rodzajów materiałów. Należy upewnić się, że odwołujesz się do oryginalnego dokumentu AP-42 w przypadku ręcznego wykonywania obliczeń zbiornika.
Historia załadunku zbiornika ładunkowego jest kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na rodzaj uwalnianych emisji. Jeżeli zbiornik przewoził wcześniej ciecz nielotną lub został właśnie oczyszczony/odgazowany, będzie zawierał powietrze pozbawione oparów. Jeżeli jednak na nośniku znajdowała się benzyna i nie był on wentylowany, powietrze w zbiorniku będzie zawierało lotne opary organiczne, które zostaną wyemitowane do atmosfery podczas kolejnej operacji załadunku.
Jednym z najbardziej notorycznie trudnych elementów obliczeń emisji ze zbiorników jest radzenie sobie z wartościami rzeczywistego ciśnienia pary, ponieważ ma na nie wpływ temperatura otoczenia. Chociaż zbiornik podziemny nie będzie doświadczał takich samych wahań temperatury jak zbiornik naziemny lub odkryty, zawsze należy być świadomym roli, jaką temperatura odgrywa w wartości TVP materiałów. Wielu właścicieli i operatorów zbiorników zwróciło się ku bardziej zautomatyzowanemu system do obliczania tvp i emisji z cystern po prostu dlatego, że obliczenia AP-42 są bardziej złożone niż się często wydaje.
Ponieważ masz wiele opcji załadunku i transportu swoich materiałów i produktów pomiędzy zbiornikami, może być trudno śledzenie, które czynniki S które należy zastosować, a także śledzenie, które materiały zostały załadowane w jakim czasie. Im większa firma, tym większe ryzyko przeoczenia drobnych szczegółów przez zespół zarządzający BHP.
Najlepszym rozwiązaniem jest wirtualne modelowanie każdego scenariusza załadunku w centralnej platformie, dzięki czemu można uzyskać wiarygodną bazę danych do obliczeń emisji, które należy zastosować, wraz z odpowiednimi współczynnikami S oraz ścieżką audytu operacji, które miały miejsce w danym czasie. Im bardziej można zautomatyzować obsługę śledzenia danych i obliczeń (w przeciwieństwie do spędzania czasu na przeglądaniu wykresów i ręcznym szacowaniu emisji), tym dokładniejsze będą wyniki i tym więcej czasu będzie można poświęcić na rzeczywiste zarządzanie EHS.
Zapytaj eksperta ERA:
Czy masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące tematu poruszonego w tym artykule? Chcesz uzyskać więcej informacji? Teraz masz szansę zadać pytanie jednemu ze specjalistów ds. środowiska z firmy ERA. Proszę zostawić pytanie lub komentarz poniżej, a my upewnimy się, że jeden z naszych naukowców-ekspertów odpowie na nie.
Dowiedz się więcej na: http://expoopakowania.pl